Likwidacja szkód komunikacyjnych często wiąże się z wieloma pytaniami i stresem, zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z naprawami powypadkowymi. W tym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje – od zgłoszenia szkody po odbiór naprawionego auta. Dowiesz się, czym jest naprawa bezgotówkowa, jak przebiega likwidacja szkód z OC sprawcy i AC, oraz dlaczego takie rozwiązanie oszczędza Twój czas i pieniądze.
Czym jest likwidacja szkody komunikacyjnej?
Likwidacja szkód komunikacyjnych to proces naprawy uszkodzeń pojazdu po kolizji lub wypadku, obejmujący formalności związane z ubezpieczycielem, ocenę szkód oraz naprawę auta. W Polsce najczęściej odbywa się to w dwóch wariantach: gotówkowym i bezgotówkowym.
Bezgotówkowa likwidacja szkody
Bezgotówkowa likwidacja szkody, jest zwana również wariantem warsztatowym. W przypadku napraw samochodów rozliczenie szkody odbywa się pomiędzy warsztatem naprawczym, a ubezpieczycielem – bez pośrednictwa poszkodowanego. Udział poszkodowanego w likwidacji szkody, warsztat stara się ograniczyć do niezbędnego minimum.
Gotówkowa naprawa szkody
Alternatywne rozwiązania wobec wobce naprawy bezgotówkowej stanowi gotówkowa likwidacja szkody. W tym wariancie, decydujesz się na przyjęcie od ubezpieczyciela określonej kwoty finansowej i wykonujesz naprawę samodzielnie lub w wybranym przez siebie warsztacie. Oczywiście możesz również zrezygnować z naprawy i zachować gotówkę.
Naprawa gotówkowa vs bezgotówkowa – różnice
Bezgotówkowa likwidacja szkody (wariant warsztatowy), różni się od wypłaty odszkodowania (wariant kosztorysowy) przede wszystkim sposobem rozliczenia tej szkody.
Kalkulacja szkody
Duże różnice pomiędzy wariantami naprawy są w sposobie kalkulacji szkody. Szkoda kalkulowana przez warsztat wykonywana jest przez doświadczonych specjalistów. Cieszy się to dużo większą akceptacją przez ubezpieczalnie także ze względu na to, że nie ma tu sytuacji, w której poszkodowany na szkodzie może zarobić. To plus dla ubezpieczalni, która wyklucza dzięki temu próbę wyłudzenia odszkodowania, czy też próbę zdobycia dochodu przez poszkodowanego na danej szkodzie.
W przypadku wariantu kosztorysowego wyceny dokonuje rzeczoznawca zatrudniony przez ubezpieczalnię. Następnie ubezpieczalnia wykonuje kalkulację. Zazwyczaj zawiera ona najniższe stawki za roboczogodzinę, oraz potrącenia na wszystkim: od części zamiennych, po materiały lakiernicze i ilość potrzebnych do naprawy roboczogodzin. W tym wariancie dyskusja poszkodowanego z ubezpieczalnią jest też trudniejsza niż dyskusja warsztatu z ubezpieczalnią. Często zdarza się, że aby uzyskać pełne odszkodowanie należy dochodzić swoich praw w sądzie.
Spokój i wygoda
Zazwyczaj, wariant gotówkowy wiąże się, dosłownie, z walką z ubezpieczycielem o wypłatę odpowiedniej gotówki na naprawę. Gdy już się to uda, należy poświęcić czas na naprawę we własnym zakresie.Naprawa bezgotówkowa, to powierzenie naprawy warsztatowi, który rozliczy się za wykonaną naprawę z ubezpieczycielem. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne dla każdego. W przypadku naprawy bezgotówkowej, posiadacze pojazdów z dużą ilością drobnych uszkodzeń (zaniedbanych), mogą mieć również swój udział finansowy w likwidacji takiej szkody. Za przykład niech nam posłuży zderzak, który posiada uszkodzenia z lewej i prawej strony. Ubezpieczyciel odpowiada tylko za jedną ze stron zderzaka. W takim przypadku poszkodowany przy likwidacji szkody bezgotówkowo zapłaci jednak za lakierowanie np. 50% zderzaka. Dlatego przed podjęciem decyzji, warto skonsultować się z warsztatem naprawczym, aby doradził nam jaki wariant likwidacji szkody w naszym przypadku będzie korzystniejszy.
Jak dyskutować z towarzystwem ubezpieczeniowym?
W sporze z towarzystwem ubezpieczeniowym powinniśmy skupić się na prawidłowości poszczególnych składowych odszkodowania – ich kwot oraz dobranej technologii naprawy.
Składając odwołanie postarajmy się o jak najwięcej sensownych argumentów. Najlepiej popartych dowodami takimi jak ekspertyza rzeczoznawcy lub biegłego sądowego, opinia ze stacji kontroli pojazdów, opinia z warsztatu specjalistycznego, wyniki pomiarów, dokumenty.
Pamiętaj, że kalkulację tworzymy przy użyciu wartości, które są zmienne. Zmienne te to: kwota za roboczogodzinę, ceny części (oryginalne, zamienniki lepsze i gorsze), zasadne lub nie rabaty na części lub materiał lakierniczy, potrącenia. Ponadto, w kalkulacji mogą być lub nie zawarte kwestie związane z technologią naprawy np. cieniowania, zabezpieczenia antykorozyjne, części jednokrotnego montażu.
Który wariant naprawy wybrać?
Masz do wyboru:
- Bezgotówkowa likwidacja szkody – naprawa rozliczana bezpośrednio z ubezpieczycielem, zazwyczaj bez angażowania Twoich środków finansowych.
- Gotówkowa likwidacja szkody – koszt naprawy pokrywasz samodzielnie, a następnie otrzymujesz zwrot od ubezpieczyciela.
Który wariant wybrać?
- Wariant warsztatowy – naprawa bezgotówkowa. Jest dedykowany poszkodowanym, którzy chcą po prostu zlikwidować szkodę, jednocześnie zaoszczędzić przy tym maksimum czasu. Stare uszkodzenia mogą jednak spowodować udział finansowy w szkodzenie. Na wariancie tym poszkodowany nie możne zarobić.
- Wariant kosztorysowy – naprawa gotówkowa. Dedykowany, gdy szkoda jest znikoma i nie chcemy jej naprawiać – chcemy naprawić auto samemu lub w warsztacie zaprzyjaźnionym (tańszym, po kosztach). Przy tym wariancie można uzyskać korzyści finansowe.