Bezgotówkowa likwidacja
szkody z OC lub AC


Miałeś stłuczkę lub wypadek?
Mierzysz się z kwestią likwidacji szkody pojazdowej?
Mamy bogate doświadczenie w tym zakresie. Pomożemy!


Jako warsztat partnerski WARTA, HDI specjalizujemy się w bezgotówkowych likwidacjach szkód z OC lub AC. Z chęcią Ci pomożemy przy likwidacji szkody. Więcej informacji uzyskasz kontaktując się z nami:

 

Bezgotówkowa likwidacja
szkody z OC lub AC


Miałeś stłuczkę lub wypadek?
Mierzysz się z kwestią likwidacji szkody pojazdowej?
Mamy bogate doświadczenie w tym zakresie. Pomożemy!


Jako warsztat partnerski WARTA, HDI specjalizujemy się w bezgotówkowych likwidacjach szkód z OC lub AC. Z chęcią Ci pomożemy przy likwidacji szkody. Więcej informacji uzyskasz kontaktując się z nami:

Blachmed likwidacja szkód
504 309 429

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości i potrzebujesz dodatkowych informacji, to zapraszamy do lektury tego obszernego artykułu. To kompendium wiedzy, której teraz z pewnością potrzebujesz. Poniżej wyjaśniamy jakie są możliwości likwidacji szkody. Czym dokładnie jest wariant warsztatowy oraz jak przebiega i czym się różni od wariantu kosztorysowego. Przedstawiamy różnice, oraz wady i zalety. Posiłkujemy się licznymi przykładami. Prosto i zrozumiale tłumaczymy kwestie związane z kosztorysami, wycenami, szkodami całkowitymi oraz pojazdami zastępczymi. Owocnej lektury!


Co to jest bezgotówkowa likwidacja szkody?


Bezgotówkowa likwidacja szkody, jest zwana również wariantem warsztatowym. W przypadku napraw samochodów rozliczenie szkody odbywa się pomiędzy warsztatem naprawczym, a ubezpieczycielem - bez pośrednictwa poszkodowanego. Udział poszkodowanego w likwidacji szkody, warsztat stara się ograniczyć do niezbędnego minimum.

Ta formuła naprawy stanowi alternatywę dla naprawy gotówkowej, czyli przyjęcie określonej kwoty od ubezpieczyciela i wykonanie naprawy samodzielnie lub w wybranym przez siebie warsztacie (albo oczywiście rezygnacja z naprawy).

Bezgotówkowa likwidacji szkody z OC sprawcy (czy też z AC) cieszy się dużym zainteresowaniem szczególnie wśród posiadaczy aut w miarę nowych oraz nie posiadających innych uszkodzeń. Jest to świetne rozwiązanie w przypadku kiedy chcemy po prostu odzyskać sprawny samochód, nie znamy się na naprawach samochodów (nie jest to nasza ulubiona dziedzina) lub po prostu nie mamy czasu.

Blachmed likwidacja szkód


504 309 429

Naprawa gotówka a bezgotówkowa - podstawowe różnice


Pierwszy z przypadków niejednokrotnie oznacza dosłownie walkę z ubezpieczycielem o wypłatę odpowiedniej gotówki na naprawę. Jak już się to uda, to trzeba poświęcić czas na naprawę we własnym zakresie. Naprawa bezgotówkowa, to powierzenie naprawy warsztatowi, który rozliczy się za wykonaną naprawę z ubezpieczycielem. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne dla każdego. Posiadacze pojazdów z dużą ilością drobnych uszkodzeń (zaniedbanych) w przypadku naprawy bezgotówkowej mogą mieć również swój udział finansowy w likwidacji takiej szkody. Za przykład niech nam posłuży zderzak, który posiada uszkodzenia z obu stron. Ubezpieczyciel odpowiada tylko za jedną ze stron zderzaka. W takim przypadku poszkodowany przy likwidacji szkody bezgotówkowo zapłaci jednak za lakierowanie np. 50% zderzaka. Dlatego przed podjęciem decyzji warto skonsultować się z warsztatem naprawczym, aby doradził nam jaki wariant likwidacji szkody w naszym przypadku będzie korzystniejszy.

Gdzie możemy wykonać
bezgotówkową naprawę pojazdu

Bezgotówkową likwidację szkody możesz wykonać:

  • dokonać w większości warsztatów blacharsko-lakierniczych
  • ASO - Autoryzowana Stacja Obsługi

W przypadku bezgotówkowej likwidacji szkody z ubezpieczenia OC to poszkodowany decyduje gdzie chce naprawić auto. Może wybrać każdy warsztat i ASO jakie podejmą się likwidacji szkody w jego pojeździe. Przy wyborze warto jednak zwrócić uwagę na wielkość szkody i wartość pojazdu. Ze względu na różnicę w wysokości stawek za roboczogodzinę szkoda w warsztacie nieautoryzowanym może kwalifikować się do naprawy, a ta sama szkoda w warsztacie posiadającym autoryzację może zostać skalkulowana jako szkoda całkowita.

 

Gdzie możemy wykonać
bezgotówkową naprawę pojazdu

Bezgotówkową likwidację szkody możesz wykonać:

  • dokonać w większości warsztatów blacharsko-lakierniczych
  • ASO - Autoryzowana Stacja Obsługi

W przypadku bezgotówkowej likwidacji szkody z ubezpieczenia OC to poszkodowany decyduje gdzie chce naprawić auto. Może wybrać każdy warsztat i ASO jakie podejmą się likwidacji szkody w jego pojeździe. Przy wyborze warto jednak zwrócić uwagę na wielkość szkody i wartość pojazdu. Ze względu na różnicę w wysokości stawek za roboczogodzinę szkoda w warsztacie nieautoryzowanym może kwalifikować się do naprawy, a ta sama szkoda w warsztacie posiadającym autoryzację może zostać skalkulowana jako szkoda całkowita.

Naprawa z AC - to warto wiedzieć

W przypadku bezgotówkowej likwidacji szkody z ubezpieczenia AC poszkodowany często ma ograniczenia co do decyzji gdzie chce naprawić auto. W przeciwieństwie do OC, ubezpieczenie AC jest bardzo zależne od wariantu ubezpieczenia oraz umowy jaką podpisaliśmy (OWU - Ogólne Warunki Ubezpieczenia).

Wybierając wariant ubezpieczenia AC kosztorys nie mamy możliwości skorzystania z bezgotówkowej likwidacji szkody. Jest to najtańszy rodzaj ubezpieczenia.

W przypadku ubezpieczeń typu AC warsztat mamy na ogół możliwość skorzystania z naprawy bezgotówkowej w sieci warsztatów partnerskich ubezpieczyciela oraz zazwyczaj (chociaż nie zawsze) w innym warsztacie, nieautoryzowanym. Rzadko kiedy pakiet taki posiada możliwość naprawy bezgotówkowej w warsztacie posiadającym autoryzację.

AC ASO. W tym ubezpieczeniu poszkodowany ma możliwość realizacji naprawy bezgotówkowej w warsztacie posiadającym autoryzację. Ma także także możliwość skorzystania z każdego innego warsztatu nie posiadającego autoryzacji. To poszkodowany decyduje gdzie chce wstawić auto - podobnie jak przy szkodzie z OC.

W przypadku likwidacji szkody gradobicia z AC poszkodowany chcąc usunąć szkodę w technologii PDR (bez lakierowania) musi wybrać warsztat oferujący taką technologię naprawy. Większość warsztatów, w tym także większość ASO, nie posiadają specjalistów przeszkolonych w tym zakresie. Jednym z warsztatów oferujących tą technologię naprawy jest warsztat Blachmed.

Usuwanie wgnieceń po gradobiciu

Warsztat warsztatowi nie równy

Trzeba uważać. Nie wszystkie warsztaty oferujące bezgotówkową likwidację szkody są uczciwe. Dotyczy to głównie warsztatów bez autoryzacji ale nie tylko. Jakość napraw jakie oferują warsztaty, oczywiście na logikę jest różna. Warto zaznaczyć tu że jakość w warsztatach posiadających autoryzację nie koniecznie będzie wyższa. Warsztaty te realizują jedynie to, za co mają zapłacone.

Warsztatów bez autoryzacji niejednokrotnie dają od siebie na przykład inną, bardziej kosztowną technologię naprawy. Dotyczy to przede wszystkim tego iż ASO wykonują naprawy ,,mokro na mokro” niezależnie od uszkodzeń na elemencie. Ma to później wyraźne odzwierciedlenie w jakości naprawy elementów które były naprawiane (szpachlowane). Autoryzowanym warsztatom nie można jednak nic zarzucać, ponieważ ubezpieczalnie w Polsce uznają wyłącznie tańszą technologię naprawy i nie chcą płacić za droższą, bardziej czasochłonną technologię ,,mokro na sucho”.

Decydując się na naprawę bezgotówkową i wybierając warsztat pojawia się także ryzyko nieuczciwości na częściach zamiennych. W przypadku, gdy ubezpieczyciel przyzna naprawę na częściach oryginalnych nieuczciwy serwis może zastosować część zamienną lub co gorsze używaną lub wykonać jej naprawę zamiast wymiany. Nie jest to oczywiście praktyka zgodna z prawem, ale wbrew pozorom często spotykana. Dlatego ważne jest, aby wybrać zakład naprawczy z dobrą opinią, któremu zaufamy.

Blachmed likwidacja szkód


504 309 429

Plusy i minusy napraw bezgotówkowych

Stawiamy sprawę uczciwie i nic nie ukrywamy. Musisz to wiedzieć.

Zalety bezgotówkowej likwidacji szkody:

  • Rozliczenie szkody pomiędzy warsztatem naprawczy a ubezpieczycielem bez naszego pośrednictwa,
  • Gwarancja na wykonaną naprawę.
  • Wymiana opinii o naprawie między fachowcami, a ubezpieczycielem;
  • Udział poszkodowanego w likwidacji szkody zostaje ograniczony do minimum
  • W przypadku Blachmed, większość wycen wykonywana jest wyłącznie przez warsztat bez udziału rzeczoznawcy z ubezpieczalni. Zdecydowanie przyśpiesza to naprawę i obniża koszt likwidacji szkody. Ponadto warsztat inaczej podchodzi do likwidacji szkody niż rzeczoznawca zatrudniony przez ubezpieczalnie

Wady bezgotówkowej likwidacji szkody:

  • Na szkodzie nie zarobisz – co zdarza się w przypadku gotówkowej likwidacji szkody.
  • W przypadku istnienia starych uszkodzeń na elementach przeznaczonych do naprawy możliwy jest Twój udział finansowy w likwidacji szkody.

Przebieg bezgotówkowej naprawy samochodu z OC sprawcy

W Blachmed przebieg likwidacji szkody wygląda następująco:

  1. Kontakt telefoniczny. Chęć likwidacji szkody w naszym warsztacie można zgłosić pod numerem 504-309-429. Zostaną Państwo zapisani na oględziny na konkretny dzień i godzinę. Szkodę można zgłosić do ubezpieczalni przed przyjazdem, jak i na miejscu, kiedy będą państwo w warsztacie. Tu należy jednak pamiętać, aby dokonać tego w terminie wyznaczonym przez ubezpieczalnie (dotyczy przede wszystkim AC).
  2. Oględziny szkody przez warsztat oraz wypełnienie upoważnienia dla warsztatu. Oględziny zostaną wykonane przez pracownika warsztatu. Przy bardzo drobnych szkodach może to zostać wykonane na poczekaniu. Może jednak zająć to nawet kilka godzin - szczególnie przy oględzinach aut uszkodzonych przez gradobicie. W przypadku, gdy pojazd jest uszkodzony nieco mocniej np .zderzak, a pod zderzakiem potencjalne inne uszkodzenia poprosimy państwa o pozostawienie samochodu na cały dzień, ponieważ zderzak w takich przypadkach należy zdemontować i udokumentować uszkodzenia jakie powstały pod nim. Oględziny wykonane przez warsztat są na tyle prawidłowo udokumentowane fotograficznie, że zazwyczaj ubezpieczalnie nie przysyłają swoich rzeczoznawców do ponownych oględzin, a jedynie analizują otrzymaną dokumentację fotograficzną.
  3. Wykonanie i przesłanie przez warsztat do ubezpieczalni:
    • kalkulacji naprawy,
    • receptury lakierniczej,
    • dokumentacji dotyczącej naprawy
    • zdjęć uszkodzeń pojazdu.
  4. Analiza przez ubezpieczalnię kalkulacji naprawy oraz zasadności roszczeń.
  5. Przyjęcie przez ubezpieczalnię kosztorysu naprawy oraz odpowiedzialności za szkodę. Może się zdarzyć, że ubezpieczalnia ma inną wizję na naprawę państwa samochodu. W takich przypadkach dojście do porozumienia z ubezpieczalnią może nam zająć więcej czasu.
  6. Zamówienie części zamiennych oraz zapisanie wstępnie na termin naprawy. Czas oczekiwania na części zamienne jest różny. Zazwyczaj trwa to od kilku dni do nawet kliku miesięcy (w szczególnych przypadkach).
  7. Gdy otrzymamy części kontaktujemy się z Państwem i potwierdzamy termin naprawy
  8. Wstawienie pojazdu do naprawy oraz uzupełnienie dokumentów dot. samochodu zastępczego, wyjazd samochodem zastępczym*
  9. Naprawa uszkodzonego pojazdu. Auto naprawiamy i lakierujemy na terenie naszego warsztatu. Jeśli jakichś usług nie mamy we własnej ofercie korzystamy z naszych zaufanych podwykonawców w ich warsztatach.
  10. Kontrola jakości wykonanej naprawy. Po pozytywnej kontroli jakości następuje kontakt z klientem dotyczący odbioru naprawionego pojazdu.
  11. Przygotowanie pojazdu do wydania klientowi, wystawienie faktury.
  12. Odbiór naprawionego pojazdu oraz zwrot pojazdu zastępczego. Auto zastępcze należy zwrócić z tym samym stanem paliwa, nie trzeba go myć.
 

Czym bezgotówkowa likwidacja szkody różni się od wypłaty odszkodowania?

Bezgotówkowa likwidacja szkody (wariant warsztatowy), różni się od wypłaty odszkodowania (wariant kosztorysowy) przede wszystkim sposobem rozliczenia tej szkody, ale nie tylko. Duże różnice są także w sposobie kalkulacji szkody. Szkoda kalkulowana przez warsztat wykonywana jest przez doświadczonych specjalistów. Cieszy się to dużo większą akceptacją przez ubezpieczalnie także ze względu na to, że nie ma tu sytuacji, w której poszkodowany na szkodzie może zarobić. To plus dla ubezpieczalni, która wyklucza dzięki temu próbę wyłudzenia odszkodowania, czy też próbę zdobycia dochodu przez poszkodowanego na danej szkodzie.

W przypadku wariantu kosztorysowego wyceny dokonuje rzeczoznawca zatrudniony przez ubezpieczalnię. Następnie ubezpieczalnia wykonuje kalkulację. Zazwyczaj zawiera ona najniższe stawki za roboczogodzinę, oraz potrącenia na wszystkim: od części zamiennych, po materiały lakiernicze i ilość potrzebnych do naprawy roboczogodzin. W tym wariancie dyskusja poszkodowanego z ubezpieczalnią jest też trudniejsza niż dyskusja warsztatu z ubezpieczalnią. Często zdarza się, że aby uzyskać pełne odszkodowanie należy dochodzić swoich praw w sądzie.

Niezależnie od wariantu likwidacji szkody, poszkodowanemu przysługuje samochód zastępczy na czas gdy w związku ze szkodą, nie może korzystać z własnego. 

Który wariant naprawy wybrać?

Wariant warsztatowy. Jest dedykowany poszkodowanym, którzy chcą po prostu zlikwidować szkodę, jednocześnie zaoszczędzić przy tym maksimum czasu. Stare uszkodzenia mogą jednak spowodować udział finansowy w szkodzenie. Na wariancie tym poszkodowany nie możne zarobić. 

Wariant kosztorysowy. Dedykowany, gdy szkoda jest znikoma i nie chcemy jej naprawiać - chcemy naprawić auto samemu lub w warsztacie zaprzyjaźnionym (tańszym, po kosztach). Przy tym wariancie można uzyskać korzyści finansowe.

Blachmed likwidacja szkód


504 309 429

Przykłady szkód z AC i OC

Przykłady tej samej szkody z OC i AC. Zakładamy:

  • czas pracy blacharza i lakiernika 10 roboczogodzin (RBG),
  • materiał lakierniczy bez potrąceń 1000 zł,
  • standardowe stawki i praktyki w danych sytuacjach.

Przykład szkody z AC: (w zależności od OWU polisy)

Pan Roman posiada auto o wartości 10 tyś zł, niestety wpadł w poślizg uszkodził swoje auto uderzając w drzewo, na szczęście posiada polisę AC.

Przykład 1: W OWU polisy jest możliwość skorzystania z warsztatu nie autoryzowanego, amortyzacja na części jest wykupiona, udział własny w szkodzie 500zł, naprawa na częściach zamiennych. W związku ze szkodą i wytycznymi z OWU koszt części zamiennych wyliczony został na 4000zł natomiast prace blacharskie i lakiernicze wraz z materiałem lakierniczym na 2000zł. W związku  z powyższym Pan Roman może naprawić auto w warsztacie nie autoryzowanym na częściach zamiennych, a jego udział w szkodzie to 500zł.

Przykład 2: W OWU polisy jest możliwość skorzystania z warsztatu autoryzowanego, amortyzacja na części jest wykupiona, udział własny w szkodzie 500zł, naprawa na częściach oryginalnych. W związku ze szkodą i wytycznymi z OWU koszt części zamiennych wyliczony został na 8000zł natomiast prace blacharskie i lakiernicze wraz z materiałem lakierniczym na 3000zł. W związku  z powyższym Pan Roman nie może naprawić auta - stwierdzono szkodę całkowitą. Jego tzw. wrak jego auta wyceniono na 5500zł, Pan Roman chce zatrzymać wrak, w związku z tym wypłacono mu 4000zł - kwotę pomniejszono o udział własny. Pan Roman naprawi auto na częściach używanych w nieautoryzowanym warsztacie naprawczym.

Przykład 3: W OWU polisy jest możliwość skorzystania z warsztatu nie autoryzowanego, amortyzacja na nie została wykupiona, udział własny w szkodzie 500zł, naprawa na częściach zamiennych. W związku ze szkodą i wytycznymi z OWU koszt części zamiennych wyliczony został na 4000zł natomiast prace blacharskie i lakiernicze wraz z materiałem lakierniczym na 2000zł. W związku z powyższym Pan Roman może naprawić auto w warsztacie nie autoryzowanym na częściach zamiennych, a jego udział w szkodzie to 500zł + koszt amortyzacji części w jego 10-cio letnim aucie zgodnie z OWU. Amortyzacja wynosi 60% w związku z tym brak wykupienia amortyzacji części kosztuje go 2400zł, a cały udział własny w szkodzie 2900zł. Ubezpieczyciej pokryje 3100 zł.

*Pan Roman niezależnie od powyższych opcji polisy ma możliwość skorzystać z wariantu kosztorysowego. W przypadku polisy na częściach oryginalnych sytuacja wyniknie i tak ta sama – szkoda całkowita. Natomiast w pozostałych dwóch przypadkach polisy, przy skorzystaniu z wypłaty odszkodowania Pan Roman otrzyma pełną kwotę za części jak w powyższych przykładach. Na prace blacharsko-lakiernicze i materiały lakiernicze otrzyma jedynie 1466 zł w związku z potrąceniem za materiał lakierniczy w opcji kosztorysowej AC. Finalna kwota zostanie także pomniejszona o 500zł udziału własnego.

Przykład szkody z OC

Sytuacja inna, ale samochód Pana Romana uszkodzony tak samo:

Pan Roman posiada auto o wartości 10 tyś zł, niestety Pan Paweł uderzył w jego samochód i uszkodził auto Pana Romana, ustalono że szkoda zostanie zlikwidowana z OC sprawcy kolizji.

Wariant 1: Pan Roman udał się do ASO. Koszt części wyliczono na 8000 zł, natomiast prace blacharskie i lakiernicze wraz z materiałem lakierniczym na 3000 zł. W związku z powyższym Pan Roman nie może naprawić auta - stwierdzono szkodę całkowitą. Tzw. wrak jego auta wyceniono na 5500 zł. Pan Roman chce zatrzymać wrak, w związku z tym wypłacono mu 4500zł. Pan Roman naprawi auto na częściach używanych w nieautoryzowanym warsztacie naprawczym.

Wariant 2: Pan Roman udał się do warsztatu nieautoryzowanego prosząc o zastosowanie części oryginalnych. Wyliczono koszt części na 8000 zł, natomiast prace blacharskie i lakiernicze wraz z materiałem lakierniczym na 2000 zł. Kwota na styk, ale auto naprawiono na częściach oryginalnych zgodnie z technologią producenta. W sytuacjach, gdy kwota jest ,,na styk” ubezpieczalnie często stwierdzają szkodę całkowitą ze względu na to, iż podczas naprawy może okazać się, że coś jeszcze zostało uszkodzone.

Wariant 3: Pan Roman udał się do warsztatu nieautoryzowanego. Aby kalkulacja nie była na styk warsztat ze względu na duże szkody i niewielką wartość auta zastosował części zamienne z „wyższej półki”. Wyliczono koszt części na 6000 zł. Prace blacharskie i lakiernicze wraz z materiałem lakierniczym na 2000 zł. Auto naprawiono na częściach zamiennych zgodnie z technologią producenta.

Wariant 4: Pan Roman sam chce naprawić auto. Poprosił o wypłatę odszkodowania. Koszt części oryginalnych wyliczył na 8000 zł. Materiał lakierniczy na 1000 zł, a swoją pracę na jedynie 500 zł. W związku z tym zażądał 9500 zł od ubezpieczalni sprawcy kolizji. Ubezpieczyciel wyliczył części zamienne na 4000 zł minus amortyzacja 60%. Roboczogodzinę zaś na 70zł, a materiał lakierniczy potrącił o 33%. Wypłacił więc jedynie 3066 zł. Pan Roman składał odwołania. Wypłacono mu ostatecznie 6000 zł. O brakujące 3500zł musiał walczyć przed sądem. 

Czy przy bezgotówkowej likwidacji szkody poszkodowany ponosi jakieś koszty?

Zazwyczaj nie, ale są wyjątki:

  • Jeśli poszkodowany przed wystąpieniem szkody posiadał uszkodzenia inne niż te związane ze szkodą na elementach przeznaczonych do naprawy (a technologia wymaga lakierowania całych elementów) może ponieść udział w szkodzie.
  • Jeśli po naprawie wartość samochodu wzrośnie (jeśli na elementach przeznaczonych do naprawy była korozja lub szpachla, wymiana tego elementu na nowy zwiększy wartość pojazdu).
  • W przypadku przedsiębiorców możliwe jest poniesienie kosztu VAT – w tym przypadku po naprawie zostanie jednak wystawiona faktura na podstawie której można odliczyć poniesiony koszt (wychodzi na 0).

Przykłady

Przykład 1: Pani Ela kupiła samochód, którym tylny błotnik był mocno uszkodzony. Nieuczciwy handlarz nie wymienił błotnika, tylko go intensywnie wyszpachlował. Pani Eli podczas kolizji uszkodzono owy błotnik. Zakwalifikowano go do wymiany w związku ze szkodą. Jako że część ta kwalifikowała się ewidentnie do wymiany przed poprzednią naprawą (odpadło dużo szpachli) ubezpieczyciel uznał, że mimo iż naprawa jest bezgotówkowa i z OC, to wartość pojazdu po profesjonalnej naprawie wzrośnie. W związku z tym uznał, że pani Ela powinna pokryć 50% ceny zakupu błotnika, jego wstawienia i lakierowania.

Przykład 2 (bardzo częsta sytuacja): Samochód Pani Magdy został uderzony w prawą część przedniego zderzaka. Zderzak zakwalifikowano do wymiany na koszt towarzystwa ubezpieczeniowego. Pani Magda musi jednak pokryć 50% kosztów lakierowania zderzaka, ponieważ lewa strona zderzaka była wcześniej uszkodzona i kwalifikowała poprzedni zderzak do naprawy lakierniczej.

Blachmed likwidacja szkód


504 309 429
 

Bezgotówkowa likwidacja szkody z OC u własnego ubezpieczyciela

BLS lub WARTA ,,SZYBKA WYPŁATA”- umożliwia likwidację i rozliczenie szkody u własnego ubezpieczyciela. W tym przypadku zgłaszamy się bezpośrednio do naszego ubezpieczyciela i likwidujemy szkodę tak samo jak byśmy to robili u ubezpieczyciela sprawcy. 

Program BLS (Bezpośrednia Likwidacja Szkód) wdrożony jest u większości ubezpieczalni działających na polskim rynku. Ważne jest, aby ubezpieczyciel sprawcy oraz nasz ubezpieczyciel należeli do tego programu. W kolizji mogą uczestniczyć maksymalnie 2 pojazdy. Nie może w niej być osób rannych. Wartość szkody nie może przekroczyć 30 000 zł. W programie WARTA ,,SZYBKA WYPŁATA” ograniczenie finansowe wynosi 5 000 zł lub 500 000 zł - w zależności czy jesteśmy ubezpieczeni w WARCIE więcej niż rok. Ponadto WARTA usługę tę wykonuje bez względu na to w którym towarzystwie był ubezpieczony sprawca wypadku.

W przypadku likwidacji szkody u naszego ubezpieczyciela cały koszt likwidacji ponosi ubezpieczyciel sprawcy kolizji – ubezpieczalnie rozliczają się między sobą za wypłacone odszkodowania oraz ryczałtowo za koszt przeprowadzenia procesu likwidacji szkody. Likwidacja szkody z OC sprawcy u naszego ubezpieczyciela nie spowoduje utraty zniżek na OC/AC.

Dlaczego warto likwidować szkodę u własnego ubezpieczyciela?

Program ma za zadanie korzystnie wpłynąć na jakość usług świadczonych przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciel obsługujący swojego klienta zawsze będzie się starał zapewnić klientowi usługę na jak najwyższym poziomie, a co za tym idzie zdobyć stałego klienta, który z wdzięczności za fachową obsługę zwiąże się z ubezpieczalnią na lata. Niezależnie od wysokości składek. Nasz ubezpieczyciel ma na celu zdobycie zadowolenia klienta z wypłaconego odszkodowania. Ponadto, w przeciwieństwie do ubezpieczyciela sprawcy kolizji, nie ma w interesie zaniżania odszkodowania. Dlatego w tym przypadku możemy liczyć na uczciwość i rzetelność - szkodę likwiduje bezstronnie. Należy jednak pamiętać iż ,,bezstronnie” nie oznacza iż otrzymamy zawyżone odszkodowania.

W jaki sposób wyceniana jest szkoda?

Szkoda całkowita. Aby dokonać wyceny należy ustalić wartości samochodu przed powstaniem szkody oraz ustalić wartości tzw. wraku (pojazdu uszkodzonego). Odszkodowanie w tym przypadku będzie stanowiło różnicę między wartością samochodu sprzed powstania szkody, a wartością tzw. wraku. W przypadku gdy uznamy zawyżenie wyceny wraku możemy poprosić ubezpieczyciela o informacje gdzie i jak możemy pozbyć się tzw. wraku we wskazanej przez ubezpieczyciela wartości. Gdy jednak wycena pojazdu sprzed szkody jest zaniżona, w pierwszej kolejności musimy zweryfikować czy ubezpieczyciel uwzględnił całe wyposażenie w wycenie. Należy zweryfikować wersję wyposażenia, silnik, oraz wyposażenie dodatkowe np. szyberdach, podgrzewane fotele, podgrzewana przednia szyba, klimatyzacja (rodzaj klimatyzacji) – ma to ogromny wpływ na wartości w programach eksperckich.

Jeżeli w Twojej sprawie ubezpieczyciel orzekł o szkodzie całkowitej, to odszkodowanie powinno stanowić różnicę między wartością samochodu przed powstaniem szkody a wartością jego pozostałości, czyli wraku.

Wartość pojazdu. W programach eksperckich jest ona zależna od wieku pojazdu, przebiegu, mocy i rodzaju silnika, ilości poprzednich właścicieli, wersji wyposażeniowej, wyposażenia dodatkowego oraz tego czy pojazd pochodzi z rynku krajowego. Im pojazd jest starszy tym wyceny te są mniej rzetelne. W przypadku świeżych samochodów wyceny te pokrywają się w dużym stopniu. Warto brać poprawkę na stan techniczny, ilość i jakość napraw po poprzednich kolizjach.

Ceny części. Mają one ogromny wpływ na finalną kwotę kalkulacji. Zastosowanie zamienników często ogranicza koszt części nawet o 80%. W kalkulacjach mogą być stosowane wyłącznie nowe części - oryginalne lub zamienniki. Stosowanie zamienników nie jest opłacalne wyłącznie dla ubezpieczalni, ale także dla poszkodowanych. Często ratuje to kalkulację przed szkodą całkowitą. Ma również wpływ na finalny efekt wizualny i jakościowy - na przykład zderzak z zamiennika jest dużo bardziej łamliwy. W kalkulacjach często stosuje się amortyzację części uzależnioną od wieku samochodu. W przypadku AC jest to zależne od podpisanej polisy. Przy ubezpieczeniach OC może to być stosowane jedynie w przypadkach, gdy cześć była wcześniej uszkodzona (amortyzacja w odpowiednim % do stopnia uszkodzenia) lub gdy element był wcześniej naprawiany na przykład przy użyciu bardzo grubej ilości szpachli - w takim przypadku wymiana elementu podniesie wartość pojazdu).

Trzeba pamiętać, że szkody są kalkulowane różnie w zależności od tego kto płaci za jej wykonanie. Wbrew pozorom rzeczoznawca nie zawsze jest bezstronny. Często ma interes aby wątpliwości były na korzyść płatnika. Logicznym jest, że ubezpieczyciele z automatu nie mogą proponować odszkodowań według stawek ASO. Odszkodowania te mają pokryć koszt likwidacji szkody - nie mają przynosić dodatkowego zysku poszkodowanemu. Interes w tym mają nie tylko ubezpieczalnie, ale i każdy z nas płacący składki na ubezpieczenia. Kalkulacje sporządzone przez warsztat bywają nieco inaczej traktowane przez ubezpieczalnie. W ich przypadku pewnym jest, że nie ma to przynieść zysku poszkodowanemu, a wynagrodzenie dla warsztatu wyliczone przez program ekspercki jest uczciwe dla wszystkich stron. Jeśli warsztat wykona wszystkie czynności i wymiany zgodnie z kosztorysem (warsztat jest uczciwy), to wysokie kwoty na fakturach za naprawę pojazdu są jedynie odzwierciedleniem ilości godzin pracy włożonych w rzetelne zlikwidowanie szkody.

Jakie są różnice w przypadku bezgotówkowej likwidacji szkody z ubezpieczenia OC a ubezpieczenia AC?

W przypadku likwidacji szkody z ubezpieczenia OC obowiązują OWU zgodne z prawem, takie same dla wszystkich ubezpieczalni. Przy likwidacji szkody z AC, obowiązują OWU zawarte w polisie AC. Na ogół lepszym ubezpieczeniem nazywa się OC, ponieważ nie tu wyłączeń jakie w przypadku AC trzeba dodatkowo opłacać. Jednak w przypadku AC oraz OC z BLS można poczuć wrażenie iż jesteśmy lepiej traktowani. Główne różniące między likwidacją szkody z OC, a likwidacją szkody z AC. To kwestia tego gdzie możemy naprawić auto oraz jaki, a także czy mamy udział własny w likwidacji szkody. W OWU AC jest także zawarta informacja na jakich częściach auto miało by być naprawiane (oryginały/zamienniki).

W obu ubezpieczeniach możemy ponieść udział własny, jeśli elementy przeznaczone do naprawy były wcześniej uszkodzone lub niefachowo naprawiane, a ich wymiana podniesie wartość pojazdu. W przypadku AC, jeśli są elementami eksploatacyjnymi np. tarcza hamulcowa, klocki hamulcowe, akumulator, DPF, katalizator, opon, elementy układu wydechowego. Ponadto, jeśli nie mamy wykupionych wyłączeń, amortyzacji lub mamy udział własny w szkodzie – ponosimy potrącenie zgodne z umową. Niezależnie czy to w formie potrącenia od wypłaconego odszkodowania, czy w formie udziału finansowego w bezgotówkowej likwidacji szkody.

W przypadku  AC udział własny wynosi zazwyczaj od 0 do 2000zł. Spotyka się także oferty z udziałem własnym po 5000 zł. Ubezpieczenie z udziałem własnym warto rozpatrzeć i przeanalizować. Często warto posiadać 500 zł udziału własnego, ponieważ ogranicza to ubezpieczalniom ilość drobnych szkód, gdzie czasem większym kosztem bywa koszt obsługi tej szkody, niż koszt samego odszkodowania. Jeśli chodzi o amortyzację sięga ona nawet 70% w przypadku aut 10 letnich. Warto ją wykupić ponieważ starszy samochód nie oznacza tanich części zamiennych, a udział w likwidacji szkody. Przykładowo, gdy koszt części wynosi 20 000 zł, a amortyzacja 70% wynosi 14 000 zł powoduje to, iż naprawa na nowych częściach staje się dla poszkodowanego nieopłacalna. 

Kiedy przysługuje pojazd zastępczy przy szkodzie z OC sprawcy?

Samochód zastępczy przysługuje poszkodowanemu na cały okres, gdy jest on pozbawiony swojego pojazdu. Jest to więc czas od chwili wystąpienia kolizji, oczekiwania na kalkulacje, zamówione części, naprawę uszkodzeń, aż do odbioru auta. Zakładając oczywiście, że pojazd posiada uszkodzenia, które wykluczają go z możliwości poruszania się po drogach publicznych np. pęknięta szyba, pęknięta lampa, pęknięty zderzak z ostrymi krawędziami (zatrzymany dowód rejestracyjny).

W przypadku kiedy szkoda jest na tyle drobna, że nie wpływa na bezpieczeństwo i zgodność z przepisami podczas poruszania się pojazdem po drogach publicznych, pojazd zastępczy otrzymujemy wyłącznie na okres naprawy w warsztacie. Podczas innych czynności oczekujemy poruszając się w tym okresie własnym (sprawnym) pojazdem. W przypadkach gdy nasz pojazd musi oczekiwać długi czas na mało znaczącą część zamienną, zdarza się iż pojazd jest usprawniany na czas oczekiwania na tę część - naprawiane są inne uszkodzenia. Ma to na celu redukcję kosztów ubezpieczalni na pojazd zastępczy. Takie działanie ubezpieczalni jest zgodne z prawem pod warunkiem, żę brakująca część nie ma wpływu na bezpieczeństwo oraz wartość użytkową usprawnianego pojazdu.

Jeśli pojazd uległ szkodzie całkowitej, ubezpieczyciel pokrywa koszt pojazdu zastępczego od dnia zdarzenia do otrzymania odszkodowania lub dnia nabycia innego pojazdu*. Ubezpieczyciele zazwyczaj żądają zwrotu pojazdu w dniu wypłaty odszkodowania. Ciężko jest jednak kupić inne auto z dnia na dzień. W związku z tym należy z ubezpieczycielem negocjować i poprosić na przykład o 1-3 tygodnie czasu na zakup nowego pojazdu.
*chyba że pojazd uległ szkodzie całkowitej, ale jego stan techniczny pozwala na dalsze użytkowanie na drogach publicznych zgodnie z przepisami. Przykładem może być 25 letnie BMW serii 7, gdzie uszkodzono przednie i tylne drzwi. Wartość nowych, oryginalnych drzwi w szczególnych przypadkach może przewyższać wartość pojazdu uszkodzonego, mimo iż autem można dalej się poruszać. 

Pojazd zastępczy powinien być tej samej klasy co pojazd uszkodzony. Wiek nie ma tu wielkiego znaczenia. Ubezpieczyciel pokryje koszt wynajmu samochodu tej samej klasy lub niższej. Jeśli wynajmiemy auto wyższej klasy, ubezpieczyciel nie pokryje kosztów w całości. Poszkodowany podczas użytkowania pojazdu zastępczego pokrywa koszty związane z eksploatacją np. paliwo, parking, myjnię. Standardem jest, że do wypożyczalni zwraca się auto z tym samym stanem paliwa.

Częstym problemem przy drobnych szkodach jest stwierdzenie czy pojazd po szkodzie nadaje się do dalszej eksploatacji podczas oczekiwania na części. Rozwiązaniem tego problemu jest zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez policję. Jeśli policja nie zatrzymała dowodu rejestracyjnego, lub policji nie było na miejscu, stan techniczny można zweryfikować w Stacji Kontroli Pojazdów. Taka diagnoza może być podstawą do ostatecznej oceny stanu technicznego pojazdu.

Auto zastępcze z AC lub assistance. W przypadku auta zastępczego z AC lub assistance jesteśmy ograniczeni do zapisów w OWU ubezpieczenia, które mówią o maksymalnej ilości dni pojazdu zastępczego (czasem to tylko 2 dni) oraz o klasie pojazdu zastępczego. Assistance nie gwarantuje nam pojazdu zastępczego w każdej sytuacji - wszystko jest zależne od OWU ubezpieczenia. 

Często przy naprawie szkody ubezpieczalnie udostępniają pojazd zastępczy wyłącznie na okres jaki zostaje przez nią wyliczony na naprawę, tzw. Czas technologiczny naprawy.

Wyliczanie czasu technologicznego naprawy przez ubezpieczalnie jest uzależnione wyłącznie od czasu wyliczonego w programie eksperckim takim jak Audatex lub EurotaxGlass’s. Czas jaki zostaje wyliczony przez program dzieli się zazwyczaj przez 6,4 i otrzymujemy sugerowany czas technologiczny naprawy. Do tego dodaje się zazwyczaj 2 dni  tzw. organizacyjne. Czas jaki jest określony w programach eksperckich to czas jaki osoba dobrze zaznajomiona z technologiami napraw i modelem pojazdu potrzebuje na naprawę pojazdu (tzw. czas mistrza). Czas ten nie uwzględnia jednak tego, że nie wszystkie warsztaty naprawiają samochody jednej marki. Stanowi to istotne utrudnienie dla warsztatów, aby zmieścić się w tym czasie. Ponadto czas ten nie uwzględnia czasu schnięcia materiałów, ewentualnych przestojów technicznych czy organizacyjnych, poprawek, wieku pojazdu (korozji śrub), czasu jaki jest potrzebny na dobór koloru oraz wykonanie próbek lakierniczych, a nawet przygotowania narzędzi do naprawy.

Kiedy występuje szkoda całkowita?

Szkoda całkowita w przypadku szkody z OC występuje, gdy koszt naprawy pojazdu jest równy lub przewyższa 100% wartości pojazdu z dnia szkody. W przypadku AC jest to zazwyczaj 70% wartości pojazdu z dnia szkody (zależne od OWU ubezpieczenia).

Ubezpieczalnie przy kalkulacji szkody mogą stwierdzić szkodzę całkowitą nawet kiedy koszt naprawy szkody wyliczony po oględzinach jest nieco niższy niż powyższe progi. Dzieje się tak ponieważ ubezpieczalnie zakładają, że w trakcie naprawy mogą wystąpić dodatkowe, nieprzewidziane koszty wcześnie nie uwzględnione w kalkulacji. Zazwyczaj w takich przypadkach przyjmuje się zapas 10% wartości samochodu. 

Szkoda całkowita z OC czy AC oznacza iż odszkodowanie nie zostanie pokryte na podstawie kalkulacji czy faktury za naprawę pojazdu. Zostanie ono wyliczone z uwzględnieniem: wartości auta przed szkodą i wartością tzw. wraku (auta po szkodzie). Łatwo to wyliczyć:

X-Y= wartość odszkodowania.

  • X - wartość auta z dnia szkody.
  • Y - wartość wraku.

Po otrzymaniu odszkodowania pozostaje nam tzw. wrak samochodu po kolizji, który także ma wartość. Możemy go naprawić lub sprzedać. Jeśli nie jesteśmy w stanie uzyskać kwoty na jaką ubezpieczyciel wycenił wrak pojazdu, mamy prawo o poproszenie TU o pomoc w zbyciu wraku. Towarzystwo ubezpieczeniowe może przejąć wrak, ale nie ma takiego obowiązku. Jeśli tak się stanie, to powinieneś otrzymać odszkodowanie odpowiadające wartości pojazdu nieuszkodzonego z dnia szkody.

Stwierdzenie szkody całkowitej jest często bardziej opłacalne dla TU. Zdarza się, że wartość pojazdu zostanie zaniżona lub koszt naprawy zawyżony. W przypadku szkody całkowitej ubezpieczyciel będzie starał się wskazać jak najwyższe kwoty za roboczogodzinę. Nie będzie się sprzeczał co do oryginalności części oraz tego, aby coś wymienić zamiast naprawić. Wszystko, aby przekroczyły one ustaloną wartość pojazdu. W przypadku szkód bliskich wartości pojazdu gdzie koszt naprawy wyniesie np. 70% wartości pojazdu, jeśli mowa jest o szkodzie całkowitej, to ubezpieczyciel poniesie powiedzmy jedynie połowę tych kosztów, gdyż pojazd można naprawić dużo taniej na częściach używanych. W związku z tym wartość wraku będzie wysoka.

Stwierdzenie szkody całkowitej jest często nieopłacalne dla poszkodowanego. Szczególnie w przypadku starszego, zadbanego pojazdu w którym jest dużo nowych części. Im pojazd jest starszy, tym wyceny są mniej rzetelne - uśredniają one zarówno zadbane i niezadbane egzemplarze. Szkoda całkowita może być szczególnie nieopłacalna dla poszkodowanego, gdy zechce pozostawić tzw. wrak pojazdu we własnym posiadaniu, aby go naprawić.

Przykład: Wartość pojazdu przed kolizją 10 000 zł. Koszt naprawy zgodnie z technologią: 10 500 zł. Ubezpieczyciel stwierdza szkodę całkowitą - wrak zostaje wyceniony na 7 000 zł. Poszkodowany pozostawiając wrak we własnych rękach otrzyma jedynie 3 000. Chcąc naprawić je na częściach używanych poniesie koszt 5 000. Oznacza to, że będzie stratny. W takim przypadku warto rozpatrzeć sprzedaż wraku.

Jak dyskutować z towarzystwem ubezpieczeniowym?

W dyskusji z towarzystwem ubezpieczeniowym powinniśmy skupić się na prawidłowości poszczególnych składowych odszkodowania - ich kwot oraz dobranej technologii naprawy.

Składając odwołanie postarajmy się o jak najwięcej sensownych argumentów. Najlepiej popartych dowodami takimi jak ekspertyza rzeczoznawcy lub biegłego sądowego, opinia ze stacji kontroli pojazdów, opinia z warsztatu specjalistycznego, wyniki pomiarów, dokumenty.

Pamiętaj, że kalkulację tworzymy przy użyciu wartości, które są zmienne. Zmienne te to: kwota za roboczogodzinę, ceny części (oryginalne, zamienniki lepsze i gorsze), zasadne lub nie rabaty na części lub materiał lakierniczy, potrącenia. Ponadto, w kalkulacji mogą być lub nie zawarte kwestie związane z technologią naprawy np. cieniowania, zabezpieczenia antykorozyjne, części jednokrotnego montażu.

Blachmed likwidacja szkód


504 309 429

Podsumowanie

  • Jeśli zależy Ci na szybkiej naprawie skorzystaj z bezgotówkowego wariantu likwidacji szkody.
  • Do bezgotówkowej likwidacji szkody kwalifikują się raczej nowsze auta bez innych szkód z przeszłości.
  • Na bezgotówkowej likwidacji szkody nie zarobisz – możesz jedynie odzyskać w pełni sprawne auto.
  • W przypadku szkody całkowitej nie możesz skorzystać z bezgotówkowej likwidacji szkody .
  • Jeśli twoje auto nie posiada zamienników i jest w dobrym stanie technicznym to przy naprawie z OC  także masz prawo do części oryginalnych, przy AC zgodnie z OWU.
  • Masz prawo do pojazdu zastępczego na czas gdy twój pojazd nie jest zdolny do użytku.
  • Kalkulacje naprawy są tworzone z uwzględnieniem wielu zmiennych wpływających na finalną sumę kalkulacji.
  • Wybór miejsca naprawy oraz rodzaju zastosowanych części zamiennych należy indywidualnie przeanalizować – z uwzględnieniem ryzyka związanego z wystąpieniem szkody całkowitej.

 

 

Jak widać, likwidacja szkody z ubezpieczenia OC lub AC to bardzo szeroki temat. Każda szkoda musi być traktowana indywidualnie. Jeśli nie jesteś pewien co zrobić, to zapraszamy Cię do naszego warsztatu - zrobimy wycenę i doradzimy. Wszystko z czym masz wątpliwości wytłumaczymy Ci, a ponadto (w przeciwieństwie do innych warsztatów) nie doradzamy z automatu bezgotówkowej likwidacji szkody. Oczywiście jest to zazwyczaj najlepsze rozwiązanie, ale nie zawsze. Szczególnie jeśli chodzi o starsze samochody.

Zadzwoń do nas przed przyjazdem, abyśmy mieli czas na oględziny Twojego pojazdu. W zamian uzyskasz indywidualne podejście nie tylko do szkody ale i do Twoich wymagań.

Warto zawsze posiadać w schowku samochodowym: oświadczenie sprawcy kolizji

Blachmed warsztat partnerski: WARTA, HDI