Wyobraź sobie jak 1-2 cm bryłka lodu wali z prędkością ponad 100 km/h w Twoje auto. A teraz pomyśl, że tych kulek jest kilkaset. Auto będzie bardziej pokiereszowane, niż Gołota, po starciu z Mikem Tysonem. Pytanie nie brzmi, czy można coś z tym zrobić, tylko: za ile…?
W naszych warunkach klimatycznych, opady gradu nie są zjawiskiem rzadkim. Zależnie od rejonu, potrafi wystąpić nawet kilkanaście razy w roku. “Klasyczna” średnica gradzin wynosi od 0,5 do 1 cm. Gdy wynosi ona powyżej 2 cm, mówimy o dużym gradobiciu. Rekord światowy wynosi 20,3 cm (lipiec 2010 r., Vivian, Dakota Południowa, USA), europejski 19 cm (lipiec 2023 r. Azzano Decimo, Włochy), a krajowy 13,5 cm (czerwiec 2021, okolice Tomaszowa Mazowieckiego).
Skoro czytasz ten wpis, to być może nawet Twoje auto padło ofiarą żywiołu i solidnie oberwało podczas takiego właśnie gradobicia. Jeśli tak, to ten wpis jest jak najbardziej dla Ciebie, ponieważ specjalizujemy się właśnie w wyciąganiu wgniotek po gradobiciu.
Intensywne gradobicie może pozostawić na karoserii więcej wgnieceń, niż ‘Lewy’ zdobył bramek, gdy grał w Bayernie. Na szczęście, istnieje technika, która pozwala skutecznie usunąć wgniecenia po gradobiciu. I to bez konieczności malowania karoserii. Mowa tutaj o PDR, czyli usuwaniu wgnieceń bez lakierowania. Ale czy ta metoda jest kosztowo opłacalną metodą naprawy samochodu po gradzie? Ile kosztuje naprawa samochodu po gradobiciu? I czy można wykonać naprawę PDR z ubezpieczenia?
PDR to skrót od Paintless Dent Repair, czyli naprawy wgnieceń bez lakierowania. Jest to technika, która umożliwia usunięcie wgnieceń z karoserii samochodu, nie niszcząc przy tym powłoki lakierniczej. Metoda PDR polega na wyciąganiu wgnieceń przy pomocy specjalnych narzędzi, które umożliwiają precyzyjne odkształcenie blachy w pożądanym kierunku. Dzięki temu, po naprawie samochód odzyskuje swoją pierwotną formę, a powłoka lakiernicza pozostaje nietknięta.
W porównaniu z wizytą w klasycznym warsztacie blacharsko-lakiernicznym, metodę PDR wyróżnia brak:
Musisz zdawać sobie sprawę, że w niektórych przypadkach nie naprawisz wgnieceń metodą bezinwazyjną. Technologii PDR nie powinno się używać do wgnieceń bardzo głębokich i skomplikowanych, takich gdzie doszło do uszkodzenia lakieru oraz w miejscach, gdzie pod wgnieceniem znajduje się szpachla.
Koszt naprawy wgnieceń po gradobiciu zależy od kilku czynników. Główne, to: liczba wgnieceń, lokalizacja uszkodzeń oraz metoda naprawy.
Tradycyjne metody naprawy, takie jak szpachlowanie i lakierowanie, mogą być kosztowne. Szczególnie, gdy wymagają one demontażu i ponownego lakierowania większych powierzchni karoserii.
Metoda PDR, czyli usuwanie wgnieceń bez lakierowania, w przypadku szkód po gradobiciu, będzie zwykle tańszą i szybszą opcją. Koszt usunięcia pojedynczego wgniecenia za pomocą PDR zaczyna się od 100 zł. Przy większych ilościach cena za pojedyncze wgniecenie spada.
W przypadku auta po gradobiciu, cena naprawy metodą PDR zaczyna się od 500 zł (niewielka ilość wgnieceń). Średnia cena naprawy to około 4000 – 5000 zł.
Cena usuwania wgnieceń po gradobiciu zależy między innymi od:
Należy pamiętać, że koszt naprawy może się różnić w zależności od umiejętności warsztatu i regionu.
PDR w zdecydowanej większość przypadków, będzie kosztowo bardziej opłacalną metodą naprawy auta po gradobiciu. Koszty naprawy wgnieceń przy użyciu PDR są zwykle niższe niż tradycyjne metody, takie jak szpachlowanie i lakierowanie. Gdy nie ma konieczności malowania karoserii, czas naprawy jest znacznie krótszy. To zaś, przekłada się na mniejsze koszty robocizny. Aczkolwiek… PDR może nie być odpowiednią metodą naprawy w przypadku poważniejszych uszkodzeń – takich, które wymagają większej ingerencji w strukturę karoserii. Wówczas tradycyjne metody naprawy mogą być konieczne.
Najlepsza informacja, dla osób, które padły ofiarą gradobicia jest taka, że naprawy po opadach gradu mogą zostać usunięte w ramach polisy ubezpieczeniowej. W przypadku uszkodzeń samochodu po gradobiciu, posiadanie ubezpieczenia AC będzie niewątpliwie być dużym ułatwieniem finansowym. Większość polis AC obejmuje szkody spowodowane przez grad. Oznacza to, że koszty naprawy wgnieceń po gradobiciu mogą być pokryte przez ubezpieczyciela. Jednak warto pamiętać, że istnieją pewne warunki i ograniczenia dotyczące naprawy wgnieceń po gradobiciu przez ubezpieczyciela. Przede wszystkim, koszt naprawy nie powinien przekraczać określonego procentu wartości samochodu. Jeśli naprawa przekroczy ten limit, ubezpieczyciel może odmówić pokrycia kosztów naprawy lub zaoferować odszkodowanie za „całkę”, czyli szkodę całkowitą. Przed zgłoszeniem szkody warto sprawdzić warunki swojej polisy AC, skonsultować się z warsztatem wykonującym wyciąganie wgniotek po gradobiciu oraz skonsultować się z ubezpieczycielem.
Metoda PDR, czyli usuwanie wgnieceń bez lakierowania, jest często preferowaną opcją ze względu na niższe koszty, krótszy czas naprawy oraz brak utraty wartości auta przy ewentualnej sprzedaży. Koszt naprawy wgnieceń po gradobiciu może się różnić w zależności od metody naprawy, liczby wgnieceń, lokalizacji uszkodzeń oraz rejonu kraju i umiejętności warsztatu. Posiadanie ubezpieczenia AC może być korzystne finansowo, ponieważ większość ubezpieczycieli obejmuje szkody spowodowane przez grad. Przed zgłoszeniem szkody warto jednak sprawdzić warunki swojej polisy.