Chyba każdy kierowca ma na swoim koncie wgniotkę na aucie (swoim lub cudzym). Jeszcze do niedawna wgniecenie na karoserii równało się wizycie w warsztacie blacharsko – lakierniczym. Wzrost popularności i dostępności techniki PDR, oznacza, że wizyta u blacharza lub lakiernika wcale nie musi być konieczna.
PDR (Paintless Dent Repair) to metoda usuwania wgnieceń z karoserii samochodu bez konieczności malowania naprawianego elementu. Dosłownie, można to przetłumaczyć jako „naprawa wgnieceń bez farby”. W Polsce lepiej przyjęły się określenia: usuwanie wgnieceń bez lakierowania oraz bezinwazyjna naprawa wgnieceń.
Jest to technika, która umożliwia przywrócenie oryginalnego kształtu uszkodzonego elementu bez ingerencji w lakier. Dzięki temu procesowi, samochody mogą być naprawiane szybko i efektywnie, zachowując jednolity wygląd karoserii.
Zasadę działania PDR idealnie i najprościej obrazują polskie określenia Paintless Dent Repair, czyli: wyciąganie wgnieceń bez lakierowania lub po prostu usuwanie wgnieceń.
Wyróżnia się dwie podstawowe metody napraw: precyzyjne wypychaniu wgnieceń od wewnętrznej strony nadwozia lub za pomocą kleju PDR.
Naprawa tą metodą polega na wyciąganiu wgnieceń techniką klejenia specjalnych grzybków. Do tej metody niezbędne jest urządzenie (dźwignia, puller) oraz specjalistyczne kleje termopotliwe o różnych temperaturach pracy. Grzybki posiadają różne właściwości i dlatego muszą być dobrane w zależności wielkości, głębokości oraz kształtu wgniecenia. Motodę na klej stosuje się zwłaszcza w przypadkach, gdy wgniecenie jest na profilu zamkniętym.
Metoda ta polega na wypychaniu (masowaniu) blachy po wypukłej stronie uszkodzenia, czyli po wewnętrznej stronie karoserii. Naprawa odbywa się przy pomocy tak zwanych hebli / drutów, wykonanych z odpowiednich gatunków stali sprężynowej. Druty dobiera się odpowiednio do kształtu i miejsca wgniecenia.Narzędzia te są zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić precyzyjne i kontrolowane naprawy.
Na skutek wyciągania wgnieceń (niezależnie czy metodą drutową czy klejową) mogą powstać górki. Należy je zniwelować, aby blacha była równa. Wygładzanie nierówności po usuwaniu wgniecenia, czyli wbijanie górek za pomocą podbijaka, określa się mianem: młoteczkowania.
Przyczyny wgnieceń i elementy, które można naprawić za pomocą PDR
Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń w karoserii stosuje się wówczas, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru – w miejscu wgniotki nie ma rys ani odprysków. Uszkodzenia lakieru, które zazwyczaj kwalifikują się do napraw techniką PDR to najczęściej wgniecenia po gradobiciu, uszkodzenia po opadach śniegu, wgniecenia parkingowe i lekkie stłuczki, a czasami także akty wandalizmu.
Metoda PDR może być stosowana do naprawy różnych elementów karoserii, takich jak maski, błotniki, zderzaki, drzwi, nadkola, klapy bagażnika czy baki motocykli.
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania ma wiele korzyści. Przede wszystkim, jest to znacznie tańsza metoda naprawy w porównaniu do tradycyjnego lakierowania. Nie trzeba kupować nowych elementów, ani ponosić kosztów związanych z malowaniem i montażem naprawianego elementu. Dodatkowo, proces usuwania wgnieceń jest znacznie szybszy, co oznacza, że samochód może być naprawiony w krótszym czasie.
Inną ważną korzyścią jest zachowanie oryginalnego lakieru i elementu. W przypadku tradycyjnej naprawy blacharsko-lakierniczej, często konieczne jest malowanie całego elementu, co może prowadzić do zmiany koloru lub różnic w odcieniach lakieru. Dzięki PDR, nie ma potrzeby malowania, co oznacza, że naprawiany element zachowuje swoją oryginalną kolorystykę.
Nie wszystkie wgniecenia można usunąć za pomocą metody PDR. Warunkiem jest, że uszkodzenie nie może być poważne i nie powinno być żadnych uszkodzeń lakieru. Wgniecenia, które nie uszkadzają lakieru, takie jak wgniecenia spowodowane uderzeniem kasztana czy małymi gradami, mogą być skutecznie usunięte za pomocą PDR. W przypadku większych uszkodzeń lub gdy lakier został uszkodzony, konieczne może być tradycyjne malowanie.
Bywa, że w trudniejszych przypadkach można osiągnąć jedynie niwelację defektu na poziomie 70–90%.
Profesjonalne naprawy bezlakierowe wykonywane są już od 100 zł. PDR cennik – sprawdź. Prace te są jednak zawsze wyceniane indywidualnie. Wycena bowiem wynika z wielu czynników, a wśród nich między innymi:
Nie bez znaczenia są także inne czynniki, takie jak na przykład model auta – zależnie od producenta, blacha może posiadać różne właściwości, a praca z nią związana może być trudniejsza lub łatwiejsza. Jeśli więc chcemy poznać dokładną cenę naprawy, najprościej jest umówić się na oględziny auta. Specjalista do spraw napraw PDR bardzo szybko oszacuje zarówno cenę, jak i czas niezbędny do usunięcia wgniecenia/wgnieceń. Ewentualnie, ustali czy uszkodzenia da się usunąć całkowicie, czy jedynie zniwelować.
Każdy przypadek jest inny. Zdarzają się wgniecenia, które można usunąć w przysłowiowe 5 minut. Gdy na auto, z niewielkiej wysokości spadnie orzech, to najpewniej wgniotka będzie mała i płytka, to specjalista upora się z nią w kilka, kilkanaście minut. Wyobraź sobie jednak sytuację, że na auto spadło z dachu garażu kilka kg śniegu, albo na aucie występuje kilkadziesiąt wgnieceń spowodowanych gradobiciem. To są przypadki, przy których praca może trwać od kilku godzin do kilku dni. Wymaga ona dużo precyzji oraz mnóstwo cierpliwości.
W większości przypadków, do napraw bezinwazyjnych nie potrzeba demontować elementów karoserii. Wykonanie naprawy zazwyczaj trwa zdecydowanie krócej niż w przypadku naprawy tradycyjnej i, co najważniejsze, jest tańsze.
Poza tym, warto odnotować fakt, że skoro w naprawach bezlakierowych nie używa się szpachli i lakieru, to tym samym oryginalna powłoka antykorozyjna nie zostaje naruszona.
Dla tych z nas, którzy są bardziej „eko” nie bez znaczenia w zestawieniu plusów i minusów obu metod, będzie brak wpływu na środowisko metody PDR. W porównaniu z tradycyjną naprawą, gdzie podczas lakierowania następuje uwalnianie szkodliwych substancji do środowiska.
Ci zaś, którzy każdą złotówkę obrócą kilka razy zanim ją wydadzą, docenią niższy koszt naprawy techniką PDR, a także brak utraty wartości pojazdu. Szacuje się, że na skutek ponownego lakierowania poszczególnych elementów samochodu utrata na wartości może wynieść nawet 15%. Dziś, prawie każdy kupujący auto zabiera ze sobą miernik lakieru. Z jednej strony chce sprawdzić, czy samochód który właśnie kupuje, przed „wyklepaniem” nie był, jak w starym dowcipie, przysłowiowym „przystankiem autobusowym”. Z drugiej strony, kupujący, chcąc zbić cenę, starają się znaleźć jak najwięcej mankamentów w pojeździe – jednym z najprostszych do wychwycenia jest sprawdzenie karoserii miernikiem lakieru. , Dlatego zachowanie fabrycznego lakieru pozwala uzyskać lepszą cenę podczas sprzedaży auta.
Części karoserii, które zostały naprawione technikami Paintless Dent Repair, nie muszą być traktowane w wyjątkowy sposób. Po usunięciu wgniecenia ani nie trzeba odczekiwać określonego czasu, ani w żaden sposób specjalnie zabezpieczać naprawianego elementu. Przywrócenie autu pierwotnego stanu, bez naruszenia konstrukcji nie wymaga specjalnego traktowania. Warto jednak pamiętać, że co nie jest zabronione, to jest dozwolone. Zatem, gdy „odzyskaliśmy” pierwotny wygląd, przed wystąpieniem wgniecenia możemy (ale nie musimy) pokusić się o zabiegi takie jak polerowanie lakieru, czy też nałożenie powłoki ceramicznej na auto.
Jeśli potrzebujesz profesjonalnej naprawy wgnieceń bez lakierowania, warto skorzystać z usług specjalistów w dziedzinie PDR. Wiele warsztatów i firm specjalizuje się w tej technice i oferuje usługi usuwania wgnieceń bez lakierowania. Przed wyborem, warto sprawdzić opinie i referencje, aby upewnić się, że wybrany specjalista posiada doświadczenie i odpowiednie narzędzia do przeprowadzenia skutecznej naprawy.
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania za pomocą metody PDR jest skuteczną i ekonomiczną metodą naprawy uszkodzeń karoserii samochodu. Dzięki tej technice, można przywrócić oryginalny kształt i wygląd naprawianego elementu bez konieczności malowania. Warto skorzystać z usług profesjonalistów w dziedzinie PDR, aby zapewnić sobie skuteczną i wysokiej jakości naprawę wgnieceń bez lakierowania.