To naturalne, że zanim coś kupimy sprawdzamy cenę. Nie inaczej jest w przypadku usług związanych z PDR. Ze statystyk naszej strony wynika, że bardzo wiele osób trafia na blachmed.pl po wpisaniu usuwanie wgnieceń cena, wyciąganie wgnieceń cena albo usuwanie wgnieceń karoserii cena. Postanowiliśmy zatem przygotować kompleksowy przewodnik po cenach usuwania wgnieceń bez lakierowania.
To pytanie z kolei jest bardzo często zadawane w rozmowach telefonicznych oraz mailach jakie do nas piszecie, gdy zastanawiacie się ile będzie kosztowało usuwanie wgnieceń. Niestety, ale jedyną odpowiedzią, jaką możemy w takich sytuacjach udzielić jest podanie widełek cenowych – przedziału od-do.
Każde wgniecenie jest inne, w innym miejscu i innej wielkości. Zatem ustalenie kosztu naprawy, szczególnie bardziej obszernych wgnieceń, nie jest możliwe bez dokładnych oględzin uszkodzenia.
Czynnikami wpływającymi na koszt naprawy jest:
Czynniki te, w przypadku wgnieceń, są zależne od:
Wgniecenie wgnieceniu nie równe – poniżej omówimy jaką rolę odgrywają poszczególne zależne przy wycenie usuwania wgnieceń.
Wielkość wgnieceń – im większy obszar do naprawy tym naprawa bardziej skomplikowana. Często wymaga łączenia różnych technik naprawy. Na szczęście, nie zawsze oznacza to, że naprawa musi być droga – wpływ na cenę będą miały też inne parametry wgniecenia/wgnieceń.
Ilość wgnieceń – im więcej wgnieceń tym wyższa cena, ale im wgnieceń więcej tym cena jednostkowa usunięcia pojedynczego wgniecenia maleje. Dlaczego tak jest? Aby to wyjaśnić posłużymy się prostym przykładem:
po demontażu wygłusz maski usuwanie 2 wgnieceń trwa jedynie odrobinę dłużej niż usuwanie jednego wgniecenia.
Ostrość wgnieceń – ma przede wszystkim znaczenie dla efektu naprawy. Znaczna część ostrych wgnieceń może zostać usunięta, jeśli od spodu jest dobry dostęp na drut. W przypadku napraw klejowych, na ostrych wgnieceniach zazwyczaj czubek uszkodzenia zostaje.
Głębokość wgnieceń – jest często mylona, z mającą większe znaczenie, ostrością wgniecenia. Głębokość wpływa na wielkość wgniecenia i ma znaczenie przede wszystkim dla elementów przeznaczonych do lakierowania (im uszkodzenie głębsze tym więcej szpachli).
Grubość blachy – auta japońskie (blacha cieńsza) wymagają nieco mniej pracy, auta niemieckie (gruba blacha) wymagają zazwyczaj więcej pracy.
Materiał z jakiego wykonano element – a przede wszystkim czy element jest aluminiowy. Aluminiowy element podnosi koszt naprawy o 50%. Blacha niezależnie czy aluminiowa, czy stalowa, posiada w sobie dodatki, które mają na celu wzmocnienie materiału, dzięki któremu mimo mniejszej grubości blachy jej wytrzymałość nie maleje. Znacznie więcej takich dodatków jest w aluminiowych elementach, a to utrudnia jednocześnie ich „obróbkę”. Ponadto aluminium szybko traci pamięć kształtu.
Umiejscowienie wgniecenia – różne elementy naprawia się w różny sposób. Wgniecenie może być na blasze prostej, obłej, na przetłoczeniu lub krawędzi elementu, co bardzo utrudnia naprawę i często czyni niemożliwym całkowite usunięcie defektu.
Dostęp do wgniecenia od wewnętrznej strony blachy – dostęp od spodu jest szczególnie ważny przy wgnieceniach ostrych. Bez podejścia drutem odpowiedni efekt jest czasem trudny do osiągnięcia. Przy gradobiciach, dostęp od spodu, np. dachu, jest potrzebny, aby nie tylko zachować wysoką jakość usługi, ale i po to, aby skrócić czas wykonania usługi. Im ten czas będzie mniejszy, tym obniżenie kosztów będzie wyższe, a klient bardziej zadowolony.
Stanu lakieru – ideałem do naprawy jest oryginalny lakier, który ma mniej niż 10 lat i nie posiada uszkodzeń. W takim przypadku ryzyko uszkodzenia lakieru podczas naprawy jest niemal niemożliwe. W przypadku lakieru nieoryginalnego ryzyko jego uszkodzenia jest zawsze. Zazwyczaj jednak jest szacowane na niewielkim poziomie około 2% , chyba że element jest polakierowany bardzo źle lub użyto lakieru bezbarwnego do drewna. Wówczas ryzyko uszkodzenia lakieru podczas naprawy będzie znacznie większe niż wspomniane 2%. Szpachla będąca pod wgnieceniem eliminuje właściwie element z naprawy – ryzyko oderwania się lakieru wynosi zdecydowanie powyżej 50%.
Duże znaczenie dla zachowania się lakieru i szacowania tego, czy wytrzyma on naprawę, ma także jego wiek. Lakier 10-15 letniego auta, stojącego „pod polską chmurką”, zachowuje się jak lakier nieoryginalny. Jest to bardziej widoczne w przypadku aut japońskich. Największe jednak znaczenie ma to, jak bardzo auto było wystawione na światło UV. Auta garażowane, nawet z lat 80’tych, z oryginalnym lakierem, przeważnie wytrzymują naprawy bez problemów. Z kolei auta sprowadzane z krajów o wyższych średnich temperaturach, np. z Hiszpanii, już po kilku latach mogą być wypalone od światła UV i wytrzymałość takiego lakieru jest znacznie mniejsza.
Czy lakier jest uszkodzony – ubytki lakieru lub pęknięcia struktury lakieru mogą doprowadzić do powiększenia defektu podczas naprawy – szczególnie po zimie, powstają w lakierze w okolicach uszkodzeń mikropęknięcia osłabiające lakier i prowadzące do korozji. Uszkodzony lakier nie eliminuje elementu z naprawy jednak efekt naprawy nie będzie mógł być 100% oraz trzeba liczyć się iż lakier w okolicy defektu może ulec dalszemu uszkodzeniu – duże znaczenie ma ile czasu upłynęło od powstania uszkodzenia lakieru i czy woda zdążyła już spenetrować te uszkodzenie.
Dobry wynik na mierniku lakieru nie zawsze oznacza, że lakier jest oryginalny. Dlatego przy zakupie powinno się dokonywać pomiarów każdego elementu nawet w dwudziestu miejscach. Lakierowanie elementów pod miernik to bardzo popularna praktyka w świecie handlu samochodami, szczególnie tymi drogimi… Dlatego też auta, które są w grupie z wysokim narażeniem na kolizje (sportowe, np. Ferrari) oraz auta sprowadzone z USA i Kanady z założenia traktujemy jak auta z nieoryginalnym lakierem – ciężko w tych przypadkach ustalić czy lakier jest oryginalny.
Część firm, w tym Blachmed, posiada cennik usuwania wgnieceń, zgodnie z którym do prostych wgnieceń stosuje określoną z góry cenę ryczałtową. Przykładowo: przy jednym, łagodnym wgnieceniu wielkości monety, koszt naprawy wynosi 100zł. Zaś w przypadku 5 takich wgnieceń jest to 300-350zł – przy większych ilościach cena za pojedyncze wgniecenie spada, ale mówimy tu o małych i łagodnych wgnieceniach.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku większych wgniotek lub nieco bardziej skomplikowanych. Do ich wyciągnięcia potrzeba jest więcej czasu, dlatego są one wyceniane indywidualnie. Koszt takiej naprawy wynosi może wynosić 150 zł, ale może także wynieść nawet 600zł za wgniecenie. Co istotne, nie dotyczy to napraw typu „big dent” – bardzo dużych wgnieceń po kolizjach, które często także nadają się do naprawy bez lakierowania, lecz ich naprawa jest absurdalnie czasochłonna i co za tym idzie absurdalnie droga. Często jest to kilka tysięcy złotych, ponieważ naprawa jednego bardzo pogniecionego elementu zajmuje więcej czasu niż naprawa całego samochodu po gradobiciu. Są to jednak rzadkie i specyficzne przypadki.
W przypadku aut po gradobiciu jest podobnie, jak z dużymi wgnieceniami – każdy przypadek jest inny i trzeba tu podchodzić bardzo indywidualnie. Jeśli chodzi o usuwanie wgnieceń po gradobiciu, to największy wpływ na cenę mają kolejno:
Cena usuwania wgnieceń po gradobiciu zaczyna się już od 500zł w przypadku niewielkiej ilości wgnieceń, gdzie nie jest konieczny demontaż podsufitki.
Koszt naprawy przeciętnego samochodu po gradobiciu przeważnie wacha się w przedziale od 2000 do 6000 zł. Górnej granicy jednak nie da się wyznaczyć. W przypadku każdej szkody gradowej istnieją granice ekonomiczne, zależne od wartości auta oraz kosztów części zamiennych.
Naprawy te nie koniecznie są tańsze od lakierowania. Nie można przyjmować iż maksymalnym kosztem naprawy bezlakierowej jest koszt lakierowania elementu, ponieważ naprawa bez lakierowa ma na celu osiągnąć ten sam efekt bez utraty wartości pojazdu oraz bez naruszania elementów konstrukcyjnych – tak jak to jest przy wymianie dachu ze względu na uszkodzenia po gradobiciu.
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest możliwe jest dzięki wykorzystaniu techniki PDR – Paintless Dent Repair. Ta bezinwazyjna technika wyciągania wgnieceń jest tańsza w porównaniu do klasycznego szpachlowania i lakierowania karoserii, jednak nie zawsze można ją zastosować.
Cena usunięcia wgnieceń będzie zależna od wielu czynników i dlatego jest wyceniana indywidualnie. W przypadku większej ilości wgnieceń cena za sztukę powinna wynosić około 50 zł. Aby jednak usunąć pojedynczą wgniotkę, należy być przygotowanym na wydatek rzędu 100 zł. Cena wyciągania wgnieceń po gradobiciu zaczyna się od 500 zł, jednak średnio oscyluje w przedziale od 2000 do 6000 zł.